Svar: Ørebarn i badeland
21. maj 2011
Alder:
22 mdr.
Kære Nikolajs mor
Et barn der har haft mellemørebetændelse, men hvor det er behandlet og barnet er erklæret rask, må godt 2-3 uger efter komme i svømmehallen.
Også børn der har fået anlagt dræn må komme i svømmehallen - hvis vandet er rent, hvilket det jo normalt vil være i Danmark. Børn med dræn må også gerne bade i havet.
Man skal passe på med swimmingpools i udlandet, som kan være bakteriefyldte og hvor man ikke kan være helt så sikker på hygiejnen, som man normalt kan være herhjemme.
Tidligere sagde man at man skulle bruge vat i ørerne efter en mellemørebetændelse, når man gik i vandet, for at beskytte mod udefra kommende bakterier - det kan naturligvis være en mulighed, hvis man rejser, for netop at sikre mod bakterier i en pool ... MEN, faktisk siger man nu, at det er en skrøne. Mellemørebetændelse starter nemlig som en infektion i svælget, som så breder sig til øret og det er derfor ikke noget der kommer udefra og ind i øret ...
Hvis det badeland I skal i er i udlandet, så kan I naturligt sikre jer lidt mod udefrakommende bakterier ved at bruge ørepropper til ham.
Håber du kan bruge dette videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske